توقف «ساماندهی تعطیلات» در شورای اجتماعی

 

مرتضی رحمانی موحد در حاشیه مراسم معرفی دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران به خبرنگار «دنیای اقتصاد» پیرامون سرنوشت طرح ساماندهی تعطیلات که پیش‌تر سازمان میراث فرهنگی متولی پیگیری و به سرانجام رساندن آن بود، گفت: «سازمان میراث فرهنگی، پیشران موضوع ساماندهی تعطیلات در سه سال اخیر و پیگیر آن در کمیسیون‌های دولت، وزارت کشور و دیگر نهادهای مرتبط بوده است.» او با بیان اینکه تاکنون، طرح مذکور دو بار در شورای اجتماعی دولت رد شده، نسبت به تصویب آن در جلسات آتی این شورا ابراز امیدواری کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین در خصوص برنامه‌های این سازمان پیرامون تحقق وعده مسعود سلطانی‌فر مبنی بر آزادسازی نرخ هتل‌ها که به صورت رسمی و در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در گردشگری ایران مطرح شده بود، اظهار کرد: «در حال حاضر به دنبال مهیا کردن زمینه‌های لازم برای اجرایی شدن این سیاست هستیم.» رحمانی موحد با اشاره به اینکه بر اساس نگاه استراتژیک سازمان میراث فرهنگی، استقرار سیستم تعیین نرخ خدمات گردشگری بر اساس عرضه و تقاضا، یکی از اهداف اصلی این سازمان است، تصریح کرد: «امکان آزادسازی نرخ هتل‌ها تنها پس از پایان فرآیند ساماندهی هتل‌ها براساس ملاک‌های استانداردسازی محقق خواهد شد که این پروسه در حال طی شدن است.»

 

رتبه پنجم ایران در درآمدزایی گردشگری مالزی

عصر روز یکشنبه، مراسم معرفی دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و رونمایی از پوستر این نمایشگاه در محل هتل لاله تهران برگزار شد. سفیر مالزی در این مراسم که میزبان20 سفیر از کشورهایی چون سوئیس، اسپانیا، بلغارستان، مالزی، ترکیه، روسیه، عراق، افغانستان، غنا و شیلی بود، با بیان تجربیات کشورش در مسیر تبدیل شدن به یکی از مقاصد گردشگرپذیر آسیایی در دهه‌های اخیر، گفت: «گردشگری در مالزی دومین صنعت درآمدزا از لحاظ جذب درآمدهای ارزی به حساب می‌آید. انتظار داریم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۶ میلیون گردشگر به مالزی سفر کنند و ۴۲ میلیارد دلار درآمد ارزی به دست آوریم که به معنای 20 برابر شدن درآمد این صنعت برای مالزی در کمتر از 25 سال است.» راجا نور شیروان زین‌العابدین یادآور شد: «در سال ۲۰۱۴ این صنعت ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و ۱۳ درصد اشتغال‌زایی برای مالزی به ارمغان آورده است.» او سپس به سودی که مالزی به ازای ۹ سال حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران به‌دست آورده اشاره کرد و گفت:‌ «در ابتدای مشارکت، غرفه کشور ما در این نمایشگاه فقط ۱۲ متر مساحت داشت؛ اما در چهار سال اخیر مساحت آن به ۴۲ متر رسیده است.» سفیر مالزی همچنین طیف فعالیت‌های نمایندگان کشورش در نمایشگاه تهران را بر شمرد و اظهار کرد: «معرفی صنعت نساجی مالزی، صنایع دستی و غذاهای سنتی، ارائه بلیت‌های رفت ‌و برگشت رایگان به مالزی با مشارکت دو هواپیمایی ایران و ساخت سه هتل در مالزی به خاطر استقبال گردشگران ایرانی، از جمله جلوه‌ها و دستاوردهای حضور ما در نمایشگاه گردشگری تهران بوده است.»

او در ادامه به سهم حضور گردشگران ایرانی در اقتصاد گردشگری این کشور اشاره و بیان کرد: «بر اساس آمار موجود، گردشگران ایرانی در زمینه درآمدزایی برای مالزی در رتبه پنجم قرار دارند و گردشگران ایرانی به نسبت گردشگران خارجی دیگر، هزینه بیشتری را در سفر به کشور ما اختصاص می‌دهند.» زین‌العابدین در انتها تاکید کرد: «تجربه به ما نشان داده است که دستیابی به اهداف گردشگری در نتیجه یک دیدگاه کلی‌نگر از سوی دولت محقق خواهد شد و در این مسیر باید تمام سازمان‌های دولتی با یکدیگر نهایت همکاری را داشته باشند. علاوه‌بر اینها، وجود زیرساخت‌های لازم اولویت بعدی است و در کنار آن، بازاریابی مستمر برای محصولات گردشگری نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد، اما موضوع بعدی تمرکز بر ظرفیت توسعه نیروی انسانی برای ارائه خدمات با کیفیت و ارزان است.»

 

«ایران را متفاوت ببینید»

در ادامه این مراسم، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز با اعلام رسمی آغاز ثبت‌نام برای شرکت در دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری از طریق وب‌سایت یا با مراجعه حضوری به دفتر شرکت مجری نمایشگاه، شعار نمایشگاه امسال را اعلام کرد و گفت: «انتخاب «ایران را متفاوت ببینید» به‌عنوان شعار نمایشگاه دهم، در ادامه شعارهای دو سال گذشته و در پی تحقق برجام بوده است.» علی‌باقر نعمتی زرگران با بیان اینکه زیبایی‌های ایران آنقدر لایه‌لایه و گسترده است که می‌طلبد فعالان صنعت گردشگری را دعوت کنیم تا با ایرانی متفاوت روبه‌رو شوند، افزود: «تجربه کشورهایی مانند مالزی و ترکیه در گردشگری نشان می‌دهد که اهداف ما برای جذب 20 میلیون گردشگر تا پایان 10 سال آینده، چندان جاه‌‌طلبانه نیست بلکه منطقی و قابل توجیه است.»

او در ادامه به ظرفیت‌های نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: «در نمایشگاه دهم قرار است رویدادهای متنوعی اجرا شود. برای این منظور در افتتاحیه، یک دفترچه برای اعلام زمانبندی این رویدادهای جانبی در اختیار حاضران قرار خواهد گرفت که برای تدوین آن از سفرا و فعالان گردشگری دعوت می‌شود تا با ذکر برنامه‌های خود، لیست آن را در اختیار ما قرار دهند.»

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز که اجرای دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران را برعهده دارد، به افزایش شرکت‌کنندگان خارجی در دو سال گذشته اشاره و عنوان کرد: «این حضور سال پیش با 158 درصد رشد همراه بود و با توجه به احتمال استقبال بیشتر از نمایشگاه امسال، 9 سالن به نمایشگاه امسال اختصاص داده می‌شود که به معنای افزایش 15 درصدی فضا به نسبت سال گذشته است.»

 

هتل‌های ایران، بهتر از هتل‌های پاریس!

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور نیز از جمله دیگر سخنرانان این مراسم بود. محمد حسن کرمانی با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری تهران کار موفقی است و در چند سال گذشته روند برگزاری آن پیشرفت داشته است، گفت: «اگر در ایران در مقام ارائه امکانات و خدمات نسبت به کشورهای همجوار چیزی بیشتر نداشته باشیم با اطمینان باید بگویم که از سطح کمتری نیز برخوردار نیستیم.» او ادامه داد: «ایران به واسطه وجود آثار تاریخی و اماکن اقامتی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و من به جرات می‌توانم بگویم که هتل‌های ایران از هتل‌های پاریس بهتر هستند؛‌ هم از لحاظ درجه خدمات و هم از لحاظ رفتار پذیرایی از مسافران.» وی ایران را کشوری امن در منطقه دانست و اظهار کرد: «گاه ما باید مسافران‌مان را نیمه‌شب به بیرون از محل اقامت‌شان ببریم تا این امنیت را به خوبی احساس کنند. به خاطر همین شرایطِ مثبت است که اکنون از نمایندگان کشورهای خارجی مقیم ایران خواهش می‌کنم این نکات مثبت را منتقل و تاریکی‌ها را برطرف کنند.»

براساس این گزارش، دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور فعالان گردشگری داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ٢٧ تا ٣٠ بهمن ماه سال گذشته در مساحتی بالغ بر ٢١هزار مترمربع در 9سالن و با حضور ٤٣٥ شرکت داخلی و خارجی از جمله کشورهای ترکیه، کره، مالزی، تایلند، تونس، قبرس، ایتالیا، روسیه، امارات متحده عربی، ویتنام، اسپانیا، آمریکا، آذربایجان، یونان و عراق برگزار شد. به گفته متولیان این نمایشگاه، آشنایی و معرفی داشته‌ها، امکانات و ظرفیت‌‌های کشور در دو حوزه گردشگری و هتلداری؛ شناسایی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این دو حوزه؛ ایجاد زمینه‌های مناسب به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری و ایجاد اشتغال در کشور؛ فراهم کردن بسترهای لازم جهت ورود گردشگر به کشور و یافتن راهکارهای لازم برای رفع موانع موجود؛ ارتقای جایگاه صنعت توریسم و ایجاد فرهنگ پذیرش گردشگر در جامعه؛ آشنایی دست‌اندرکاران با نوآوری‌ها و ظرفیت‌های موجود در عرصه بین‌المللی و تلاش برای رسیدن به استانداردهای جهانی ازجمله اهداف این نمایشگاه به‌شمار می‌آید.

عضویت در خبر نامه سایت

عضویت در خبر نامه سایت

عضویت در خبر نامه سایت

عضویت در خبر نامه سایت