برندگان خودرویی اروپا در 2016

 

در سال 2016 جگوار، هوندا و جیپ بزرگ‌ترین برندگان فروش در اروپا بودند. 

 

 

 

 

 

 

 

سند توسعه صنعت خودرو تغییر می‌کند

 

سند استراتژی توسعه خودروسازی در حالی به‌عنوان افق 1404 این صنعت تصویب و اعلام شده که به گفته منابع آگاه، در حال حاضر کارگروهی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مشغول بازبینی و تغییر مفاد آن است.این سند که به گفته کارشناسان، اهداف بلندپروازانه‌ای از جمله تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال 1404 و صادرات یک سومی در آن قید شده است، در سازمان گسترش تدوین و به‌عنوان چراغ راه آینده خودروسازی کشور ابلاغ شد.طبق این سند که ظاهرا به تایید خودروسازان داخلی نیز رسیده، علاوه‌بر تولید سه میلیونی و صادرات یک میلیونی، اهداف دیگری نیز برای صنعت خودرو کشور در نظر گرفته و بناست با اجرای آنها، خودروسازی ایران در مسیر جهانی شدن قرار بگیرد.

 

 

سبقت مقاصد سفر آسیایی از مقاصد اروپایی

 

موسسه معتبر تحقیقاتی یورومانیتور در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی 1000 شهر برتر مقصد سفر در جهان پرداخته و علاوه‌بر معرفی این شهرها به روند توسعه توریستی این شهرها و مسائل مهم منطقه‌ای در این حوزه اشاره داشته است. این گزارش که بر اساس آمار موجود در سال‌های 2014 و 2015 و رشد هر شهر در پذیرش گردشگران بین‌المللی نوشته شده، حضور قدرتمند شهرهای آسیایی را در میان مقاصد برتر سفر یادآوری کرده؛ به‌طوری‌که در میان 10مقصد نخست، 6 شهر آسیایی قرار دارد.

 

 

قدم‌های آهسته و پیوسته خودروسازی در پساتحریم

 

 با گذشت بیش از یک‌سال از لغو تحریم‌های بین‌المللی و پس از آن امضای اولین تفاهم‌نامه خودرویی، کارشناسان وضعیت جذب سرمایه ‌خارجی و سرعت پیشرفت قراردادهای خودرویی را براساس انتظارات مشتریان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو، مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

 

 

 

 

سه چالش صنایع‌دستی از نظر صادرکنندگان

 

 

معاون رئیس جمهوری در جلسه با اعضای انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی بر لزوم به‌کارگیری هرچه بیشتر محصولات و هنرهای دستی در فضاهای عمومی تاکید کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این جلسه اعضای انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی، حمل ونقل ضعیف به‌ویژه در زمینه حمل‌ونقل هوایی، نبود توجه و حمایت کافی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، بی‌‌علاقه بودن و مشارکت نداشتن نسل جوان در حوزه صنایع‌دستی را از جمله مشکلات این حوزه دانستند و پیشنهاد کردند از رایزن‌های اقتصادی در کشور‌های مختلف برای ترویج صنایع‌دستی بهره گرفته شود. همچنین این صادرکنندگان پیشنهاد توجه ویژه به صنایع‌دستی روستایی و ایجاد کمیته ملی حمایت از صنایع‌دستی را نیز مطرح کردند.

 

 

معاون رئیس جمهوری در جلسه با اعضای انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی بر لزوم به‌کارگیری هرچه بیشتر محصولات و هنرهای دستی در فضاهای عمومی تاکید کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این جلسه اعضای انجمن صادرکنندگان صنایع‌دستی، حمل ونقل ضعیف به‌ویژه در زمینه حمل‌ونقل هوایی، نبود توجه و حمایت کافی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، بی‌‌علاقه بودن و مشارکت نداشتن نسل جوان در حوزه صنایع‌دستی را از جمله مشکلات این حوزه دانستند و پیشنهاد کردند از رایزن‌های اقتصادی در کشور‌های مختلف برای ترویج صنایع‌دستی بهره گرفته شود. همچنین این صادرکنندگان پیشنهاد توجه ویژه به صنایع‌دستی روستایی و ایجاد کمیته ملی حمایت از صنایع‌دستی را نیز مطرح کردند.

«ایران» در لیست مقاصد پیشنهادی بلومبرگ

 

نشریه بلومبرگ به مناسبت فرا رسیدن سال جدید میلادی دست به انتشار 200 مقصد سفر عمده در جهان زده و ایران نیز در کنار کشورها و شهرهایی همچون پرتغال، مصر، ماداگاسکار، لندن، کیپ‌تاون و... در این فهرست جای گرفته است.

 

 

 

 

 

راز عینک دودی خارجی‌ها در بازار خودرو ایران

 

 عقد دو قرارداد و یک تفاهم‌نامه خودرویی با شرکت‌های فرانسوی طی یکسال گذشته، گویای آن است که پسا تحریم نیز نتوانست شرکت‌های مطرح خودروساز جهان را ترغیب به حضور در صنعت خودروی کشورمان کند.

 

 

 

 

 

نرخ ارز، محرک قیمتی تولیدات آتی خودروسازان

 

 به نظر می‌رسد که افزایش نرخ ارز بسیاری از معادله‌های خودروسازی را با تغییر و تحولات جدی روبه‌رو کرده است.

 

 

 

 

 

 

توسعه کمی یا کیفی جذب سرمایه خارجی؟

 

پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی، یک قرارداد و دو تفاهم نامه سرمایه‌گذاری از سوی خودروسازان کشور با شرکت‌های فرانسوی منعقد شد. این در شرایطی است که برخی منتقدان همکاری دوباره با شرکت‌های یاد شده را «تقدیم دودستی بازار به فرانسوی‌ها» تعبیر کردند.این منتقدان با اشاره به اینکه قراردادهای مذکور چیزی نصیب ایران نمی‌کند بر این موضع تاکید دارند که خودروسازان باید هنر خود را در جذب شرکت‌های بیشتر، برای قرارداد همکاری مشترک به‌کار گیرند تا بازار تنها در انحصار فرانسوی‌ها نباشد. هر چند در این زمینه خودروسازان کشورمان نیز مذاکرات جدی با برخی از خودروسازان تراز اول جهان آغاز کردند، اما هیچ یک از این مذاکرات هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده حال آنکه چانه‌زنی بر سر حضور این شرکت‌ها در ایران همچنان تداوم دارد.

 

 

فضای غبارآلود جذب سرمایه خارجی

 

 در شرایطی که توافق هسته‌ای و برجام فرصت مناسبی را برای حضور سرمایه‌گذاران  خارجی در خودروسازی ایران فراهم کرده، وجود دو چالش بزرگ، برخی از آنها را (برای ورود به ایران) دچار تردید کرده است.

 

 

 

 

 

عبور سرمایه‌گذاران خارجی از دالان بلاتکلیفی

 

تفسیر جدید شیوه‌نامه لغو تحریم‌ها با محوریت «بازگشت‌پذیری تحریم‌ها» در حالی سه روز پیش از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شیوه‌نامه مشخص‌کننده وضعیت بسیاری از قراردادهای خارجی از جمله قراردادهای خودرویی است. براساس این شیوه‌نامه قراردادهای خارجی به سه روش تعیین تکلیف شده‌اند اول اینکه در صورت بازگشت تحریم‌ها، تجارت‌هایی که پیش از بازگشت تحریم‌ها انجام شده و مطابق با برجام بوده‌اند، مشمول مجازات قرار نخواهند گرفت. دوم اینکه در آینده در صورت بازگشت تحریم‌ها به شرکت‌ها فرصتی برای خروج از ایران داده می‌شود که این فرصت 6 ماه در نظر گرفته شده است.

 

 

رقابت جهانی با استراتژی جایگزینی واردات؟

 

هیچ دولتی در هیچ دوره‌ای نگاه مساعدی نسبت به واردات خودرو نداشته و همیشه استراتژی «حمایت از تولید داخل برای جایگزینی واردات» به‌عنوان راهی برای پیشرفت صنعت خودرو مطرح بوده است. هرچند دولت‌ها با توجه به بحران‌های ارزی و همچنین کاهش قیمت نفت با ابزار‌های مختلف مانع از واردات بی‌رویه خودرو شدند با این حال اما تفکر تولید داخلی بر تمامی مانع تراشی‌ها در این زمینه قالب بود و استراتژی حمایت از تولید‌کنندگان داخلی ذهنیت بسیاری از دولتمردان صنعتی را به خود مشغول کرده بود. بنابراین در شرایطی که تولید‌کنندگان داخلی با تولید محصولات قدیمی به سود موردنظر خود می‌رسیدند و تمایلی نیز به عرضه خودرویی متفاوت از آنچه عرضه می‌کردند نداشتند و از سوی دیگر واردات نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود، استراتژی تولید داخل به سمت مونتاژکاری یا سی‌کی‌دی کاری سوق داده شد.

 

 

اعلام ستاره‌های کیفی خودروهای داخلی

 

 جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، فقط دو محصول توانستند در مقایسه با گزارش قبلی، افزایش کیفیت را (از جنبه دریافت ستاره کیفی) تجربه کنند.طبق گزارش منتشره از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، 34 خودرو سواری تولید داخل در آبان‌ماه امسال، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و طبق عادت، در پنج گروه قیمتی دسته‌بندی شده‌اند.

 

 

 

5 کلید جذب سرمایه خارجی گردشگری در ترکیه

 

بخش سفر و گردشگری در اقتصاد ترکیه نقش مهمی ایفا می‌کند؛ تا جایی که در سال 2015 مخارج مستقیم بخش گردشگری این کشور حدود 5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده است و با احتساب مشارکت غیرمستقیم سفر و گردشگری در اقتصاد این کشور، میزان مشارکت آن در سال 2015 به حدود 13 درصد از تولید ناخالص داخلی آن می‌رسد. 

 

 

 

دستورالعمل جدید واردات خودرو در هیات دولت

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت طی طرحی پیشنهادی به هیات دولت تحت عنوان «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی»، واردات خودرو را منوط به سرمایه‌گذاری تولید داخل وارد‌کنندگان کرد. بر این اساس، در‌صورتی‌که هیات دولت با این طرح موافقت کند، تنها خودروهایی مجوز واردات به کشور را خواهند داشت که تولید‌کنندگان آنها، اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کرده باشند.

 

 

 

صفحه قبل 1 2 3 4 ... 29 صفحه بعد
429 مطلب